Forum www.poeoibp.fora.pl Strona Główna www.poeoibp.fora.pl
Edukacja obronna i bezpieczeństwo publiczne
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

NOTATKI Z WYKŁADÓW

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.poeoibp.fora.pl Strona Główna -> Archiwum II semestr / Współczesne kierunki pedagogiczne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:23, 17 Cze 2011    Temat postu: NOTATKI Z WYKŁADÓW

:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:25, 17 Cze 2011    Temat postu:

Współczesne kierunki pedagogiczne

LITERATURA:
1. Kwieciński, Śliwerski – Pedagogika, podręcznik pedagogiczny, PWN 2003, Warszawa
2. Śliwerski – Współczesna teorie i nurty wychowania, IMPULS 1998, Kraków
3. Kunowski – Podstawy współczesnej pedagogiki cz. II, pedagogika porównawcza współczesnych systemów wychowania, IMPULS 2000, Kraków
4. Zielińska, Illich – Między romantyzmem, a anarchizmem pedagogicznym, UMK 1996, Toruń
5. Pachociński – Współczesne systemy pedagogiczne, IBE 2000, Warszawa
6. Wołoszyn – Nauki o wychowaniu w Polsce w XX w, próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, WSZECHNICA ŚWIĘTOKRZYSKA 1998, Kielce
7. Matyjas, Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej : (zarys problematyki), WŚ 1997, Kielce
8. Tarnowski, Człowiek-dialog-wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno- egzystencjalnej, ZNAK 1991, (436)
9. Wrońska, Osoba i wychowanie, UJ 2000, Kraków


ZAKRES ZAGADNIEŃ:

1. Pedagogika nowego wychowania
2. Pedagogika pragmatyzmu
3. Pedagogika eksperymentalna, P. Peterson i M. Momtensoni
4. Biopsychologiczna pedagogika J. Korczaka
5. Pedagogika C. Freineta na przykładzie nie… praw pedagogicznych
6. Pedagogika waldorfska
7. Socjologizm pedagogiczny i pedagogika społeczna
8. Pedagogika kultury
9. Pedagogika egzystencjonalizmu
10. Pedagogika antyautorytarna
11. Pedagogika ekologiczna
12. Pedagogika religii
13. Pedagogika sportu


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dorota dnia Pią 13:26, 17 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:27, 17 Cze 2011    Temat postu:

Pedagogika współczesna dzieli się na 4 zasadnicze działy:
• Pedagogika praktyczna (empiryczna)
• Pedagogika opisowa lub eksperymentalna (zjawiska biologiczne…)
• Pedagogika normatywne (badania natury człowieka na podstawie jego filozofii)
• Pedagogika teoretyczna (ogólna) – całość badanego przedmiotu

Współczesne kierunki i prądy w pedagogice uwzględniające procesy oddziaływania wychowawczego na wychowanka.

Twórcą nowożytnej pedagogiki był Kamiński. Jako pierwszy skonstruował problemy badawcze.

SPUŚCIZNA PEDAGOGICZNA KORCZAKA:
J. Korczak – lekarz z zawodu, wychowawca z powołania, poświęcił życie dla dzieci. Walczył o ochronę praw dziecka (dobro i sprawiedliwość dla dzieci), posiadł znajomość rozwoju fizycznego oraz psychicznego dziecka. Na podstawie własnych obserwacji stworzył koncepcję systemu wychowawczego. Założył, że dziecko też jest człowiekiem. Zajął się wychowaniem internatowym. W kręgu jego zainteresowań były wszystkie instytucje wychowawcze(szkoły, rodzina…). Był reformatorem na wielką skalę, interesował się dziećmi ulicy, walczył ze zjawiskiem demoralizacji młodzieży. Podważał szkołę – dawała mało użyteczną wiedzę. Jego celem była odnowa człowieka i całego społeczeństwa poprzez zwrócenie uwagi na problem wychowania dzieci poprzez: zapewnienie dzieciom prawidłowego rozwoju fizycznego, zaspokojenie potrzeb fizycznych oraz psychicznych. Korczak wprowadził samorządność (młodzież sama rozwiązuje swoje problemy), współrządzenie, współgospodarowanie, oddziaływanie opinii publicznej.
Sformułował katalog praw dziecka:
• Prawo do dialogu i współdziałania z dorosłym;
• Prawo wypowiadania własnych myśli;
• Prawo do błądzenia i poprawiania;
• Prawo do pełnowartościowości
• Prawo do śmierci
Wg Korczaka istotą wychowania jest współoddziaływanie równych sobie: dzieci – dorośli. Był za ideą wychowawczej podmiotowości dziecka. Korczak porównywany był do Tołstoja, człowiek czynu, nowator, który wcielał swoje idee pedagogiczne w życie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:27, 17 Cze 2011    Temat postu:

T. GORDON „WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK”, WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK W PRAKTYCE”. Idee zawarte w w/w pozycjach:
• metoda oparta na rozwiązywaniu konfliktów bez pokonanych;
• metoda komunikacji sprawia, że dzieci są samodzielne i odpowiedzialne;
• kontakty pomiędzy dziećmi i rodzicami stają się czymś przeżywanym, Anie powinnością;
• rodziców uwalnia się od roli wychowawczej, a wprowadza się niekonsekwencję – pozwala to na przeżywanie wspólnego życia zrelaksowanym;
• nie trzeba tłumi emocji
„WYCHOWANIE BEZ PORAŻEK W SZKOLE” – TRZECIA POZYCJA GORDONA – SKIEROWANA JEST DO NAUCZYCIELI:
• proces nauczania jest skuteczny, gdy stosunki nauczyciel – uczeń oparte będą na zaufaniu, życzliwości, szacunku;
• metody postępowania, które pozwolą efektywniej pożytkować lekcje to stosunki partnerskie oraz proste metody postępowania;
• nauczyciele powinni uważnie słuchać oraz dyskutować;
• spotkanie rodziców z nauczycielami i z uczniami jednocześnie pozytywnie wpływa na efektywność nauczania;
• umiejętność aktywnego słuchania + dyskusja rozładowują negatywne uczucia, ujawniają postawy i stanowiska uczniów. Służy to rozwojowi intelektualnemu;
• aktywne słuchanie sprzyja wewnętrznemu rozwojowi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:28, 17 Cze 2011    Temat postu:

Pedagogika jako nauka stanowi zasób wiedzy praktycznej na ten temat. Współczesne kierunki pedagogiczne dotyczą stanowiska wobec wartości, strategii oraz definiowania celów wychowania.

Obejmują one następujące kierunki:
• negatywna pedagogika (antypedagogika)
• pseudowychowanie (czarna pedagogika)
• pedagogika filozoficzno – normatywna
• pedagogika społeczno – personalna
• pedagogika personalno – egzystencjalna
• pedagogika radykalnego humanizmu
• pedagogika C. Freineta
• pedagogika Waldorfska
• pedagogika nieautorytarna T. Gordona
• pedagogika międzykulturowa

PEDAGOGIKA MIĘDZYKULTUROWA
Kultura – system orientacyjny danej zbiorowości, który został ukształtowany ze swoistych, typowych dla nich symboli przekonywanych z pokolenia na pokolenie.

Idee wychowania międzykulturowego:
• konieczność ukierunkowania procesów edukacyjnych na problemy świata przyszłego
• przygotowanie społeczeństwa na krytyczną analizę współczesnej cywilizacji
• wychowanie pełne – bogactwo duchowe; wykształcenie wrażliwości i kultury uczuć;
• umiejętność sympatii, empatii; moralna dyscyplina i zdolność do samorealizacji.
• integrowanie człowieka ze światem ludzkiej wspólnoty: likwidowanie stereotypu, tolerowania, pozbycie się uprawnień.

Migracje ludzkości i związane z nią problemy:
• wzmożone imigracje do bogatych krajów
• zapotrzebowanie na siłę roboczą
• kolorowa Europa
• narastająca globalizacja
• kryzysy w europie
• zróżnicowanie poziomu życia pomiędzy północą, a południem
• pedagogika bikulturalna – kształcenie ludzi żyjących w zgodzie z własną kulturą


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:31, 17 Cze 2011    Temat postu:

PEDAGOGIKA WALDORFSKA:
• pedagogika alternatywna;
• założył ją psycholog R. Steiner (studiował medycynę, filozofię, nauki przyrodnicze);
• szkoła typu WALDOTF – prywatna, niezależna od systemu szkół państwowych;
• radykalna forma kształcenia nauczycieli – nauczyciel musi przejść kursy wiedzy o człowieku, metodyki, dydaktyki, językowe;
• charakteryzuje się tym, iż nie kieruje się żadnymi narzuconymi zasadami;
• tworzy społeczeństwa przyszłości – trzy sfery życia:
- duchowo – kulturowa
- gospodarcza
- prawno – polityczna
• podstawowym warunkiem zaistnienia w życiu sfery duchowej jest wolność
- idea wolności – człowiek powinien dorastać w wolności, powinien mieć odpowiednie warunki, aby mógł rozwijać swoje zdolności, indywidualność i zainteresowania; tworzenie wolnych szkół finansowanych przez sponsorów;
• szkoły niezależne, samorządne;
• uczniowie, rodzice, nauczyciele mieli prawo Stanowic o szkole;
• każdy uczy się zgodnie z własnymi możliwościami, wszyscy są równi;
• każdy jest inny i każdy powinien zachować swoją indywidualność;
• szkoły powinny być niezależne od państwa;
• o wszystkim decyduje samorząd złożony z nauczycieli, ponieważ szkoła nie ma dyrektora;
• nauczyciele mają taki sam status, takie same wynagrodzenia i takie same prawa i obowiązki;
• ogromne znaczenie ma aktywność twórcza dzieci: plastyka, muzyka;
• EURYTMIA – nowa dziedzina sztuki, opracowana przez Rudolfa Steinera (najbardziej oryginalne osiągnięcie) – sztuka poruszania się przy muzyce i odpowiednich tekstach, nie jest pantomimą, ani sztuką tańca, jest jednak sztuką artystyczną; istnieje również eurytmia terapeutyczna i pedagogiczna;
• Program nauczania obejmuje:
- przedmioty główne – język ojczysty, matematyka, historia, biologia, geografia, fizyka i chemia;
- przedmioty artystyczne – plastyka, muzyka, eurytmia, historia sztuki, przedstawienia teatralne
- przedmioty praktyczne – szycie, gotowanie, stolarstwo, ogrodnictwo (dzieci wybierają wg zainteresowań);
- dodatkowo gimnastyka i języki obce nowożytne
• należy wychowywać duszę dziecka
• religia nieobowiązkowa
• przedmioty główne w klasach 1-8 wykładane przez jednego nauczyciela
• organizacja nauczania epokowego - w okresie od w okresie od 2-4 tygodni uczy się tylko jednego przedmiotu głównego, po tym okresie rozpoczyna się następna epoka
• szkoła jest instytucją
• budynek szkoły jest specyficzny – budowane daleko od miast na łonie natury, otoczony zielenią, samowystarczalny (ogródki) , brak kątów prostych, najważniejszym pomieszczeniem jest aula;
• szkoła ma charakter ogólnokształcący , czas nauki 12 lat (12 klas);
• cel pedagogiki steinerowskiej – wychowanie człowieka pełnego, nauczanie wychowujące, kształtowanie charakteru zgodnie z ANTROPOZOFIĄ
- antropozofia w ujęciu steinbera – człowiek jest istotą trójczłonową: ciało, dusza i duch – obywatel trzech światów.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Dorota dnia Pią 13:31, 17 Cze 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 13:33, 17 Cze 2011    Temat postu:

JESZCZE ZOSTAŁO TROCHĘ DO PRZEPISANIA. W CIĄGU DWÓCH DNI POWINNAM SIĘ WYROBIĆ I WRZUCĘ RESZTĘ Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
shopcia
Administrator



Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Sob 13:28, 18 Cze 2011    Temat postu:

Dzięki bardzo:)) czekamy na reszte;)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 12:36, 20 Cze 2011    Temat postu:

PEDAGOGIKA NIEAUTORYTARNA (T. Gordona):
• Gordon – amerykański psycholog, pedagog, autor poradników dla nauczycieli, wychowanków, rodziców, animatorów;
• Koncepcja bez zwycięzców i pokonanych;
• Konflikty - wynikają ze stosowania przez nauczycieli fałszywych świadectw, są kryzysem, który może osłabić lub umocnić, ostrzygają, przynoszą nienawiść;
• Należy względnic konflikty i traktowa je w sposób naturalny – czynnik decydujący w wychowaniu;
Zasady wychowywania bez porażek:
• Problem rozwiązuje osoba, która go posiada;
• Wychowawca ma problem wtedy, gdy dziecko narusza jego prawa;
• Problem należy natomiast do dziecka, gdy coś uniemożliwia zaspokojenie jego potrzeb;
• Musi istnieć okazywanie akceptacji osobie mającej problem;
• Wychowawca musi zadba o własne potrzeby jak również innych.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 12:36, 20 Cze 2011    Temat postu:

PEDAGOGiKA CELESTYNA FREINETA (francuski pedagog):
• szkoła – teren swobodnej aktywności, przyjazne miejsce;
• jego koncepcje są do dziś stosowane;
• opracował metodę nauczania początkowego, brak podręczników;
• aktywne i twórcze działanie uczniów;
• jego cel życia to działalność pedagogiczna;
• najbliższa była mu twórczość pedagogiki naturalistycznej; trzy elementarne wartości:
-krytycyzm,
-inicjatywa społeczna
-autentyczna solidarność
• zwalczał szkolę tradycyjną;
• doprowadził do utworzenia -międzynarodowej federacji ruchu szkoły nowoczesnej-
POGLĄDY PEDAGOGICZNE C. FREINETA:
• brak zgody na szkołę zastaną i pełną brutalności
• pedagogika zdrowego rozsądku tzn. taka, która jest konkretna, empiryczna
• optował za swobodną ekspresją, w Okół niej techniki pozwalające na aktywizację wychowania we wszystkich dziedzinach; techniki te są następujące:
-swobodny tekst
-gazetka szkolna
-fiszki samokontrolne
-doświadczenie poszukujące.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dorota




Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 17
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 12:39, 20 Cze 2011    Temat postu:

TO WSZYSTKO, CO MAM Z DWÓCH WYKŁADÓW 19-20.03.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
shopcia
Administrator



Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Wto 9:38, 21 Cze 2011    Temat postu:

a więcej wykładów nie było u niej?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
shopcia
Administrator



Dołączył: 18 Sty 2011
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pon 20:39, 04 Lip 2011    Temat postu:

wklejam linka do zdjęć tych kartek co ona podawała na wykładzie:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lucyna




Dołączył: 31 Sty 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Czw 12:22, 07 Lip 2011    Temat postu:

A gdzie są te zdjęcia z notatek?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.poeoibp.fora.pl Strona Główna -> Archiwum II semestr / Współczesne kierunki pedagogiczne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin